VV Eastermar verslaat ONB met 0-3 en mag zich Herbstmeister noemen!

11 december 2022 21:15

Zaterdag 10 december stond de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar op het programma. Tegenstander was Op-Nij-Bigoun (ONB) uit Drachten, 3e op de ranglijst. Voorafgaand aan het eerste elftal ging ook de JO11 de strijd aan met ONB JO11-1. Bij winst zou de JO11 kampioen worden, maar helaas bleef de teller steken op 4-4, waardoor ONB er met de titel vandoor ging. ONB en Eastermar speelden leuk in op dit dubbele treffen door de spelers van de JO11-teams hand-in-hand met hun ‘grote voorbeelden’ het veld op te laten komen.

ONB was een onbekende tegenstander voor VV Eastermar. Tijdens de ‘vrije zaterdag’ op 1 oktober was er een groep spelersnaar Drachten gefietst om de kwaliteiten van het team te verkennen in de wedstrijd tegen Surhuisterveen. Opvallend is de zeer jonge selectie, zelfs nog jonger dan Eastermar, met als uitblinker keeper Tycho Schade. ONB is de competitie zeer voortvarend gestart, maar lijkt sinds het verlies tegen SC Boornbergum ’80 in een iets mindere fase te verkeren. Eastermar hoorde zaterdagochtend dat de wedstrijd Boornbergum-ASC’75 was afgelast. Dat betekende dat Eastermar bij winst op ONB, Herbstmeister zou zijn. Die kans wilden de heren zich natuurlijk niet laten ontnemen.

Eastermar ging dan ook flitsend van start, waarbij Willem Veenstra in de vijftiende minuut een knappe goal maakte. Hij plukte een uitstekende voorzet van Jurre-Jan Venema met binnenkant rechts uit de lucht en schoot in de verre hoek raak. De rest van de eerste helft lukte het Eastermar niet om het tweede doelpunt te maken. Menno Dijkstra had de bal op een gegeven moment al over de keeper heen gestift, maar een verdediger wist de bal alsnog van de lijn te halen. Omgekeerd kwam ONB een paar keer op de helft van Eastermar, maar echt gevaarlijk werd dat niet.

Het eerste kwartier van de tweede helft liet aanvankelijk hetzelfde spelbeeld zien. Even was er een hele grote kans op de 0-2, maar Willem slaagde er niet in om de uitblinkende keeper van ONB te omspelen. Dit leidde tot veel teleurstelling aan de kant. Even later kwam het tweede doelpunt voor Eastermar er toch. Scheidsrechter M. Waringa gaf een penalty na een harde schop van eenverdediger van ONB. ONB was het hier niet mee eens, maar de scheids was onverbiddelijk. Sijtse Nijboer schoot de penalty onberispelijk binnen en zo stond Eastermar 0-2 voor.

Even later kwam ook nog de verlossende 0-3, nadat Jelte Heidbuurt een goede lange bal gaf over de rechterkant. Willem kon met een verdediger in zijn rug zo doorlopen naar het doel en de bal laag in de linkerhoek binnenschieten. Eastermar had nog genoeg kansen om verder uit te lopen, maar dat lukte helaas niet. Achterin stond alles weer als een huis en zo werd voor de 4e keer op rij de nul gehouden.

7B658809-F5DE-44C9-A4C6-13B55075B74D.jpeg

Met deze 0-3 overwinning gaat Eastermar als koploper de winterstop in en dat werd na afloop uitbundig gevierd tijdens het teamuitje. Er staan nu een paar vrije weken op het programma en dan barst in januari de strijd om de periodetitel los. In deze periode staan er nog twee wedstrijden op de planning. Op 21 januari is er de, altijd lastige, uitwedstrijd tegen Sumar en op 28 januari een kennismaking met het Udiros van trainer Oebele Schokker, ook wel de ‘Maradona fan de Wâlden’ genoemd.

RK.