VV Eastermar wint pas in slotfase met 3-1 van ASC ’75

5 februari 2023 22:30

Op een zonovergoten sportcomplex Burgerkamp in Eastermar kwam zaterdag ASC ’75 uit Augustinusga/Surhuizum op bezoek. VV Eastermar moest het deze wedstrijd stellen zonder de twee ‘sterspelers’ van vorige week: Jurre Jan Venema en Sijtse Nijboer. Gelukkig waren de gebroeders Heidbuurt terug van wintersport en kon trainer Klaas Zandberg opnieuw rekenen op de inzet van Jelmer Tillema die zijn basisdebuut maakte. Het ging deze wedstrijd niet van een leien dakje, maar uiteindelijk wist Eastermar toch de buit binnen te halen.

Beide ploegen troffen elkaar voor de vierde keer in ruim een jaar tijd. Trainer Arend de Boer van ASC wist daardoor precies wat zijn ploeg te doen stond: de twee spitsen van Eastermar de wind uit de zeilen nemen. Dat slaagde de eerste helft goed. Daarnaast deed Eastermar zichzelf te kort door onnauwkeurige passing. Ook de meeste duels werden in het voordeel van ASC beslecht. ASC wist echter ook niet door te breken met dank aan de verdediging van Eastermar.

Bij een ruststand van 0-0 liet de boodschap van trainer Klaas Zandberg zich niet raden. Ook werd er gewisseld aan de kant van Eastermar. De hardwerkende Jelmer Tillema maakte plaats voor Harm Tseard Heidbuurt die zorgde voor rust op het middenveld. Toch duurde het tot de 60e minuut voordat het eerste doelpunt viel. Aanvoerder Auke Alma van ASC verspeelde de bal in het eigen zestienmetergebied. Hij speelde de bal recht in de voeten van Willem Veenstra. Deze kon hierna makkelijk binnenschieten en dit zorgde voor veel blijdschap aan de kant van Eastermar.

Even later was Willem, na een goede steekbal, op weg naar de 2-0, maar werd hij binnen de zestien gevloerd door de keeper van ASC. Hoewel dit volgens de ‘stuurlui aan de wal’ tot een rode kaart had moeten leiden, besloot de scheidsrechter het incident af te doen met een gele kaart voor de keeper en een penalty voor Eastermar. Harm Tseard wist deze mogelijkheidhelaas niet te verzilveren. ASC maakte daarna handig gebruik van de teleurstelling bij Eastermar; Stefan Weening schoot zijn ploeg na zo’n 70 minuten met een prachtig schot naar 1-1.In de slotfase begon de tijd te dringen voor Eastermar. In de 88e minuut kreeg Eastermar een corner die snel werd snel genomen. Hoewel het geen geweldige corner was, eindigde de bal met het nodige fortuin voor de voeten van Jelle van der Bij. Jelle aarzelde geen moment en schoot de 2-1 binnen. Door de vele overtredingen van ASC had de wedstrijd veel stilgelegen. Daardoor trok de scheids veel tijd bij. Uiteindelijk slaagde het Eastermar om ASC in de 97e minuut de genadeklap te geven. Na een erg goede voorzet van Harm Tseard Heidbuurt kon Willem Veenstra de 3-1 maken. Harm kon daarmee het vervelende gevoel van de gemiste penalty van zich afschudden. Meteen na dit doelpunt klonk het eindsignaal, waarna een aantal spelers van ASC teleurgesteld afdroop. Begrijpelijk, want het leek er het grootste deel van de wedstrijd op dat ASC een punt mee naar huis zou nemen.

Komende zaterdag wacht er thuis om 14:30 uur een oefenwedstrijd tegen FC LEO uit Leens, de nummer 3 in klasse 5D. Op 18 februari staat de ‘Slach om ‘e Stjonkfabryk’in en tegen Sumar op het programma.

R.K.