VV Eastermar pakt de eerste periodetitel in en tegen VV Suameer

20 februari 2023 10:00

Zaterdagmiddag 18 februari werd op Sportkamp De Heidkamp in Sumar de absolute ‘klassieker’ van Tytsjerksteradiel gespeeld: de derby tussen VV Suameer en VV Eastermar. Voor Eastermar stond de eerste periodetitel op het spel. Met een voorsprong van 21 na 12 wedstrijden, zou dat voor Eastermar op papier een makkie moeten worden. Maar zoals Suameer al in het programmaboekje schreef: ‘In een derby als deze gelden er doorgaans hele andere regels. Met een goede wedstrijdinstelling, concentratie, juiste strijdlust en een beetje geluk kom je al een heel eind.’ Suameer is ook een heel eind gekomen. Eastermar wist pas in de 89e minuut de bevrijdende 2-3 te maken. Tot grote opluchting van de supporters die in groten getale naar Sumar waren gekomen.

De wedstrijd ging van start met windkracht 5. Daar had met name Eastermar de eerste helft last van. De spelers hadden enige tijd nodig om uit te vinden hoe er het beste gepassed kon worden met ‘wyn mei’. Hoewel Eastermar zichtbaar de betere ploeg was, wist Suameer de koploper al binnen 10 minuten op achterstand te zetten. Good old Liekele Paulusma (goed voor 7 sterren bij Voetbal Noord) verraste de verdediging en keeper van Eastermar. Helaas kon Suameer maar kort van dezevoorsprong genieten, omdat Willem Veenstra binnen vijf minuten de gelijkmaker scoorde. Vlak voor rust was het opnieuw Liekele Paulusma die een knappe aanval van Suameer afmaakte. Ditmaal duurde hun vreugdegevoel nog veel korter. Jelte Berend Heidbuurt scoorde meteen de 2-2 en daarna klonk het rustsignaal.

78AF118D-AB01-4160-B86A-609A2D9ED30F.jpeg

Vlak na rust scoorde Willem gauw de 2-3, maar dit doelpunt werd door scheidsrechter Hamstra afgekeurd, omdat de grensrechter van Suameer buitenspel had geconstateerd. Hoewel het derde doelpunt daarna steeds in de lucht hing, kwam Eastermar maar niet tot scoren. De ballen gingen over en naast het doel of belandden in de handen van de goed keepende Gerrit van der Leest. Net als in de wedstrijd tegen ASC begon de tijd te dringen. Gelukkig was daar de zeer goed spelende Jille van der Wal. In de 89e minuut gaf hij een goede voorzet op Willem Veenstra die gebruikmaakte van de twijfel bij de keeper en linksonder vlak langs de paal binnenschoot. Dat leidde tot een grote ontlading op en rond het veld en enige frustratie bij Suameer. In blessuretijd moest Suameer-speler Henk-Jetze Koster het veld met rood verlaten (twee keer geel) en maakte Daniel Pietersma een overtreding op Jille. Dit leverde Suameer een gele kaart op en Eastermar een penalty, die door aanvoerder Sijtse Nijboer werd omgezet in 2-4. Dit was tevens de eindstand. Het behalen van de eerste periodetitel werd ’s avonds in de eigen sportkantine gevierd met een carnavalsfeest, overigens zonder de drie doelpuntenmakers. Zij vertrokken naar Sevilla. Het kan niet anders of Suameer ontleent aan deze wedstrijd veelzelfvertrouwen en gaat het een aantal ploegen nog knap lastig maken tijdens de tweede seizoenshelft.

E383BFF9-B8AD-4404-A1F0-EF5184728194.jpeg

Eastermar is komend weekend vrij. Op zaterdag 4 maart moet het eerste elftal om 14:30 thuis tegen nummer 6 De Sweach uit Beetstersweach.

R.K.