VV Eastermar verliest met 2-1 van SC Boornbergum ’80

1 mei 2023 18:00

Na de winst op VVT is Eastermar ‘the road to the championship’ ingeslagen. Deze ‘road’ bestaat uit 4 etappes. Zaterdag 29 april stond de eerste horde op het programma: de uitwedstrijd tegen nummer 2 op de ranglijst: SC Boornbergum ’80. Eastermar moest het zonder drie basisspelers stellen. Jurryt Jonkman en Harm Tseard Heidbuurt waren voor een bruiloft naar Engeland getogen en Jelte Berend Heidbuurt zat op Tenerife. Hun afwezigheid was merkbaar. Jelte Berend is een harde werker op het middenveld en Jurryt en Harm Tseard brengen rust in de jonge ploeg (de gemiddelde leeftijd was 21 jaar!). Overigens willen we hun vervangers niet tekortdoen, want hun bijdrage was dit seizoen een paar keer cruciaal.

In de week voorafgaand aan deze wedstrijd was de spanning voelbaar in Eastermar. Er werd een bus geregeld voor met name de jeugdspelers en de Eastermarders werden via een flyer opgeroepen massaal naar Boornbergum af te reizen om het vlaggenschip te steunen. Bij WINST zou er vanaf 16.45 uur een kampioensfeest losbarsten op sportcomplex De Burgerkamp met DJ Repke, eten en drinken & een verrassing.
C1D81D8D-7365-48CA-AF4D-B48B5321B97F.jpeg

SC Boornbergum ’80 had een ander scenario voor ogen. In Boornbergum denken ze dat Eastermar vrijwel zeker kampioen gaat worden in 5C, maar ze wilden het kampioensfeestje nog even uitstellen. Dat is gelukt. In de eerste helft had Eastermar de overhand, maar wist Boornbergum toch op voorsprong te komendoor een goal van Henk Kort. Vijf minuten later scoorde Willem Veenstra de gelijkmaker. Even later brak hij opnieuw door, maar werd hij op de rand van het zestienmetergebied neergehaald. De scheids floot wel voor een overtreding, maar gaf tot ongeloof van de spelers en supporters geen (rode) kaart. Desondanks gingen de Eastermarders, die in groten getale aanwezig waren, vol vertrouwen de rust in. Het enige zorgpunt leek Sijtse Nijboer te zijn, die al tijdens het intrainen last van zijn oude blessure had gekregen en af en toen op het veld ging zitten om zijn benen te strekken.

FD46AF6C-7896-46D0-A285-D21C1C6C1421.jpeg

Na de rust leek Eastermar echter de kluts kwijt te zijn. Dat resulteerde in de 59e minuut zelfs in een eigen doelpunt uit een corner. In de loop van de tweede helft werd steeds duidelijker dat Eastermar niet zou winnen, maar was de hoop nog wel gevestigd op een gelijkspel. Mark Russchen van Boornbergum kreeg lang om let z’n tweede gele kaart en trainer Klaas Zandberg paste nog een aantal wissels toe, maar dat alles mocht niet baten. Invaller Rienk Wind gaf nog een kopbal voor, maar het doelpunt van Willem Veenstra werd afgekeurd vanwege buitenspel. Kortom, SC Boornbergum ’80 is in zijn missie geslaagd en heeft revanche genomen na het 6-0 verlies in Eastermar.

515A7F56-4DBA-412A-9F97-802E0D7C248E.jpeg

Hoe nu verder? Dat is deels afhankelijk van de uitslag van de wedstrijd ASC ‘75-SC Boornbergum ’80 op dinsdagavond 9 mei. ASC is namelijk verwikkeld in een strijd om de tweede periodetitel met VV Surhuisterveen en ONB. VV Surhuisterveen lijkt op dit moment de beste papieren te hebben, maar zal door de komende fusie met ’t Fean ’58 toch niet promoveren. ASC zal 9 mei alles op alles zetten tegen Boornbergum. Als ASC wint, profiteert Eastermar van het puntenverlies van Boornbergum, maar zal het op 13 mei ook een zeer fanatiek ONB treffen. Kortom, het is nog lang niet beslist in 5C. Graag tot ziens op 13 mei om 14.30 uur op sportcomplex De Burgerkamp voor de thuiswedstrijd tegen ONB.

Tijdens de wedstrijd werden foto's gemaakt door Jan Kooistra.

Klik hier voor de foto’s