VV Eastermar trotse kampioen in 5C na 1-4 overwinning op UDIROS

21 mei 2023 18:30

The road to the championship van VV Eastermar is een schouwspel in drie bedrijven geworden. De toeschouwer die daar het langst van heeft genoten is Björn Schilder, de trainer van SC Boornbergum ’80. Hij zag zijn team op 29 april jl. met 2-1 van Eastermar winnen, was twee weken later ooggetuige van de nederlaag van Eastermar tegen ONB en zal gisteren in de uitwedstrijd tegen UDIROS tot in de 80e minuut hebben gehoopt dat zijn ploeg toch nog kampioen zou worden. Even later was die hoop verdwenen toen Eastermar in vijf minuten tijd drie doelpunten maakte en daarmee liet zien de onbetwiste kampioen van 5C te zijn.

9EBF5020-A447-4A04-8B44-0AD609254D08.jpegDe wedstrijd in Nieuwehorne leek deels op de thuiswedstrijd op 28 januari met een tussenstand van 1-1 en uiteindelijke winst van Eastermar met 4 doelpunten voor en 1 doelpunt tegen. Ook gisteren was Eastermar de betere ploeg, maar wist UDIROS lang stand te houden. UDIROS was dit keer de ploeg die de score opende met een fraaie treffer van Kor Posthumus uit een vrije trap. Het werd 1-1 door een mooie aanval van Willem Veenstra, Sijtse Nijboer en Jelle van der Bij.
2E78A744-7F2A-4415-A3F2-9479697DFFEC.jpeg

Na de rust werden de supporters van VV Eastermar steeds zenuwachtiger. Het moest toch wel een keer gaan lukken? Tijdens een blessurebehandeling van een UDIROS-speler hadden trainer Klaas Zandberg en Willem een kort onderonsje. Dat resulteerde even later in de bevrijdende goal van Willem Veenstra met een assist van Sijtse Nijboer. Daarmee was de scoredans geopend. Twee minuten later werd het 1-3 door een geweldige toverbal van Mike Okkema en nog eens twee minuten later 1-4 door Harm Tseard Heidbuurt na een goede actie van Jelle van der Bij. Op dat moment was duidelijk: de kampioensschaal gaat mee naar Eastermar en belandt niet in Boornbergum.

9EBF5020-A447-4A04-8B44-0AD609254D08.jpeg

Dank aan:

- De spelers van Eastermar die het hele seizoen voor veel voetbalplezier hebben gezorgd. Met nog een wedstrijd te gaan bedraagt het doelsaldo maar liefst +71!Vermeldenswaardig is ook het beperkte aantal kaarten: 16 gele en 1 rode. Hiermee laat Eastermar zien niet alleen eengoed voetballende en scorende ploeg te zijn, maar ook garant te staan voor ‘fair play’.
- Trainer Klaas Zandberg en coach Wybe Hogendorp die de jongens in twee seizoenen naar dit schitterende resultaat hebben geleid. Vorig seizoen net niet en nu net wel.

CE47099F-51EA-4E63-8444-4D6CCB96E44E.jpeg
- De mensen om het team heen: grensrechters, bestuur en TC, wasvrouw Oppie de Haan en de kantinedames.
- De trainers en leiders die voorgaande jaren tijd en energie in de jongens hebben gestopt en daarmee een bijdrage hebben geleverd aan de vorming van dit team.
- Niet te vergeten alle supporters; de vaste kern die het hele seizoen in weer en wind aan de kant heeft gestaan, maar ook de overige supporters die drie keer op een rij hun steun hebben betuigd tijdens de kampioensstrijd.

Voetbal is de belangrijkste bijzaak van het leven. Dat realiseert VV Eastermar zich des te meer nu teamgenoot Jurre Jan Venema halverwege het seizoen noodgedwongen moest stoppen met voetbal en komende week voor een belangrijke ingreep staat. Hij vertolkte met twee doelpunten een hoofdrol in de thuiswedstrijd tegen UDIROS. Des te mooier dat het kampioenschap gisteren in zijn bijzijn werd binnengesleept.

816D869C-1E28-4E9B-843E-3C67F559DCD2.jpeg

Zaterdagmiddag 27 mei vindt op sportpark Burgerkamp de vooralsnog laatste Slach om ‘e Stjonkfabryk tegen Sumar plaats. De wedstrijd begint om 14.30 uur. Daarna is de huldiging en barst het grote kampioensfeest los. Iedereen die VV Eastermar een warm hart toedraagt mag bij deze wedstrijd en het feest achteraf niet ontbreken. Vierde klasse, here we come!!!

RK.