Wedstrijdverslag ASC ‘75 - VV Eastermar 1

26 september 2022 7:30

VV Eastermar was zaterdag te gast op sportpark Easterbuorren in Augstustinusga. Daar stond de eerste competitiewedstrijd tegen SV ASC’75 (ASC) op het programma. De teams hebben afgelopen seizoen ook twee keer tegenover elkaar gestaan. Dat pakte beide keren uit in het voordeel van VV Eastermar, maar ook hier geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

VV Eastermar heeft nagenoeg hetzelfde team als vorig seizoen. De pasgetrouwde Stefan Brouwer is na 11 seizoenen trouwe dienst afgezwaaid bij VVE 1 en overgestapt naar het derde elftal. Menno Dijkstra is terug van weggeweest na bijna een jaar blessureleed. Om hem fit te houden en ritme te laten opdoen, had trainer Klaas Zandberg hem centraal achterin geposteerd in plaats van op zijn voormalige positie als aanvallende middenvelder.

Terugkijkend kun je zeggen dat de wedstrijd voor de rust al was gespeeld met 4 doelpunten voor het beter voetballende VV Eastermar. De openingstreffer viel in de 9e minuut. ASC had hun verdediging te ‘hoog’ staan. Menno Dijkstra gaf daar van achteruit een mooie bal overheen op Sijtse Nijboer. Sijtse bleef koel voor het doel en verschalkte de nieuwe keeper van ASC.
In de 25e minuut was er enige miscommunicatie tussen de keeper en verdediger van ASC. Jelle van der Bij zette goed druk en hierdoor viel de bal prompt voor de voeten van Willem Veenstra. Hij schoof de bal vanaf 20 meter langs de keeper die te ver voor zijn doel stond. Zo was het tweede doelpunt een feit.
In minuut 35 had Eastermar een ingooi ter hoogte van de zestienmeter van ASC. Deze ingooi werd door Jelte Heidbuurt snel genomen op Willem Veenstra. Die haalde de achterlijn en gaf de bal goed voor op de aanstormende Jelle van der Bij. Deze tikte de bal bij de eerste paal knap binnen.
Aan het einde van de eerste helft was er een gele kaart voor ASC-speler Wiebe Pool, nadat hij een grove overtreding had gemaakt op Willem Veenstra. Sijtse Nijboer speelde handig in op de onrust die daarna ontstond. Terwijl de verdedigers van ASC nog niet in positie stonden, nam hij de vrije trap, waarna Willem Veenstra in een keer kon doorlopen naar het doel en de 0-4 scoorde. ASC had ook wel een paar kleine kansen, maar deze werden niet verzilverd.

858C7FDD-0E34-4BBE-9E61-E199E572782B.jpeg

Na de rust had Jurryt Jonkman de plaats ingenomen van Jelte Heidbuurt, die wat last had van zijn knie. De staf van ASC hield Wiebe Pool aan de kant, mogelijk om een naderende rode kaart te voorkomen. Gele kaarten waren er in de tweede helft volop aanwezig (drie) doelpunten helaas veel minder. Trainer Klaas Zandberg en leider Wybe Hogendorp hadden nog een paar wissels in petto de broers Rindert en Jurre Jan Venema maakten plaats voor Jurre Dam en Mike Okkema. Uiteindelijk viel Arjen van der Heide nog in voor Jelle van der Bij.
In de 90e minuut was het Mike Okkema die tekende voor het slotakkoord, 0-5, na een assist van Willem Veenstra en een uitstekende pre-assist van Jurryt Jonkman.

De eerste drie punten van het seizoen zijn binnen en momenteel is Eastermar koploper van competitie 5C. Komende zaterdag 1 oktober is Eastermar vrij vanwege het oneven aantal teams. Zodoende wacht pas op zaterdag 8 oktober de volgende wedstrijd, uit tegen De Sweach.4E7766AE-22EE-44E9-8105-EC2D52ABD711.jpeg

Het derde elftal speelde thuis tegen V en V '68. Zij wonnen!

2A6EA741-1C7A-49D2-B8A2-8AD3ABF4F5B7.jpeg