VV Eastermar neemt revanche op GSVV

20 maart 2023 12:00

Zaterdag 18 maart stond de topper van 5C op het programma: koploper Eastermar tegen de nummer 3 op de ranglijst: GSVV uit Gerkesklooster-Stroobos. VV Eastermar kijkt met gemengde gevoelens terug op het eerste treffen tussen beide teams op 29 oktober. Doelman Max Dam moest toen al na vijf minuten met een rode kaart het veld verlaten en Eastermar stond daarna binnen twee minuten op 2-0 achterstand. Het team wist zich weliswaar terug te vechten tot 3-3, maar liet daarmee wel twee belangrijke punten in Gerkesklooster liggen. Eastermar aasde daardoor op revanche, zoals Line Atsma al in de Leeuwarder Courant schreef. Zij voorspelde een uitslag van 2-1.

Eastermar moest het stellen zonder Jelle van der Bij, die met een schorsing aan de kant stond, omdat hij in de wedstrijd tegen De Sweach zijn vijfde gele kaart van het seizoen kreeg. Zijn plaats werd ingenomen door Mike Okkema en dat bleek een gouden greep van trainer Klaas Zandberg. Mike eiste deze wedstrijd de hoofdrol op en wist maar liefst drie van de vier doelpunten te scoren. Het door Line voorspelde doelpunt van GSVV kwam er niet: de Eastermarder defensie wist keurig de 0 te houden. Keeper Max Dam hoefde deze wedstrijd slechts een keer ‘echt’ in actie te komen.

Het was zaterdagmiddag goed toeven op sportcomplex Burgerkamp in Eastermar. Niemand kon zich meer voorstellen dat de wedstrijd van vorige week was afgelast vanwege sneeuw op het kunstgrasveld van VV Surhuisterveen. De supporters hoopten dat Eastermar deze wedstrijd eerder zou beslissen dan de afgelopen vier duels, waarin dat pas (laat) in de tweede helft was gebeurd. Zij werden op hun wenken bediend. Al in de 13e minuut was het Mike Okkema die bij de tweede paal een vrije trap van Sijtse Nijboer knap binnentikte. Dit doelpunt gaf vertrouwen en de Eastermarders gingen opzoek naar meer.

In de 28e minuut ontving Jille van der Wal, op de linkerkant, een crosspass van Jelte Berend Heidbuurt. Jille drong de zestien binnen en passeerde met een geweldige actie 4 man. Mike had goed positie gekozen en kon de bal zo binnenlopen.

870C931A-B392-422F-965B-33BC8DE0A841.jpeg
Vlak voor rust was het Jille van der Wal die, na een voorzet van Willem Veenstra, goed voor z'n man kwam en de bal onberispelijk binnenschoot. De ruststand was daardoor 3-0. Jelte had nog bijna de 4-0 gemaakt met een magnifieke hakbal, maar die bal werd net op tijd van de lijn gehaald.

Na de pauze was de Eastermarder dynamiek verdwenen. Het spel werd slordiger en de aanvallers van Eastermar wisten een paar opgelegde kansen niet te verzilveren. Uiteindelijk was het Mike Okkema die in de 90e minuut de eindstand met een knappe kopbal op 4-0 zette. Volgende week staat de slach om 'e brêge uit tegen Jistrum op het programma. Jistrum draagt nog steeds de rode lantaarn in 5C.