VV Eastermar verliest ongelukkig van ONB met 2-3

16 mei 2023 18:30

Zaterdag 13 mei was ONB te gast op sportkamp Burgerkamp in Eastermar. Voor beide teams staat er nog heel wat op het spel in 5C. ONB is met ASC ’75 verwikkeld in de strijd om de tweede periodetitel en VV Eastermar en SC Boornbergum ’80 vechten om het kampioenschap. ONB moest het deze middag stellen zonder topscorer Ardian Kuci. Hij werd vervangen door Aziz Geyik, aanvoerder van het zondagteam ONB 3 en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Hoewel duidelijk te zien was dat het vlaggenschip van ONB in vijf maanden tijd een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt, was het Geyik die het verschil maakte. Hij nam het team op sleeptouw en was goed voor twee doelpunten. Op basis van de gewijzigde KNVB-regels aan het begin van dit seizoen was Geyik speelgerechtigd.

Het eerste tegendoelpunt was geheel aan Eastermar zelf te wijten. Eastermar kreeg een indirecte vrije trap tegen, omdat de scheidsrechter floot voor een terugspeelbal die door de keeper in de handen werd gepakt. De vrije trap werd in de muur geschoten, maar plofte enkele seconden later alsnog binnen.
8CAC4A93-09A0-4D50-A0EC-9C2575E0A6AC.jpeg

Eastermar stond hierdoor al binnen drie minuten achter en leek de resterende 42 minuten, tot de rust, nodig te hebben om dat te verwerken. ONB daarentegen speelde een zeer sterke eerste helft en Eastermar mocht zich dan ook gelukkig prijzen dat het tot de rust bij dat ene tegendoelpunt bleef. Overigens is Eastermar in de eerste helft wel een penalty onthouden.

51BC990A-323B-4C3A-8CC0-38B37EAE04AA.jpeg

De tweede helft startte even flitsend als de eerste helft, maar dan in het voordeel van Eastermar. Harm Tseard Heidbuurt was ingevallen en dat hielp om er voetbal in te krijgen op de rechterkant. Een voorzet van Sijtse Nijboer werd binnengetikt door Willem Veenstra en zo stond het eindelijk 1–1.

517DD4E1-C8D0-43D7-B7E2-53AF595A36D1.jpeg

De feestvreugde op en rond het veld verstomde echter al gauw toen Aziz Geyik twee minuten later, na een voorzet van Patrick de Vogel, opnieuw scoorde voor ONB. Daarna had Eastermar weliswaar de overhand, maar het team wist dit niet om te zetten in doelpunten. In de 72e minuut kreeg Eastermar eindelijk een penalty toebedeeld, nadat een verdediger van ONB wéér hands maakte. Sijtse Nijboer scoorde beheerst de gelijkmaker: 2-2.

4C50538D-7C6F-43A6-9227-94F31A70F529.jpeg
Gezien het
totale wedstrijdbeeld was dat een terechte einduitslaggeweest, maar het venijn zat in de staart. In de 90e minuut maakte Ruben Roodbaai de verlossende goal voor ONB. Vlot daarna klonk het eindsignaal en het zal geen verrassing zijn dat de spelers van Eastermar het veld met een kater verlieten. Het derde elftal was die middag wel kampioen geworden en de spelers hadden gedroomd van een gezamenlijk kampioensfeest.

Inmiddels zijn de ruggen weer gerecht en zijn de ogen gericht opde wedstrijd tegen Udiros op zaterdag 20 mei om 14.30 uur in Nieuwehorne. De echte topper in 5C is zaterdag de wedstrijd tussen ONB en ASC ’75. De spelers van het laatstgenoemde team weten na het lezen van dit verslag dat ze hun borst nat kunnen maken.

Cindy Hiemstra maakte foto's
Klik hier voor de foto’s