VV Eastermar behoudt koppositie in 5C na overwinning op UDIROS

30 januari 2023 8:45

Na de afgelasting van de ‘Slach om ’e Stjonkfabryk’ tegen Sumar vorige week, vond op zaterdagmiddag 28 januari de eerste competitiewedstrijd na de winterstop plaats en wel tegen het onbekende UDIROS (Nieuwehorne) onder leiding van Oebele Schokker. Voor de start van de competitie werd UDIROS als een concurrent gezien. Elf wedstrijden verder is UDIROS weliswaar niet meer in de race voor het kampioenschap, maar hun relatief geringe aantal tegendoelpunten valt wel op (13). VV Eastermar wist dan ook dat ze de drie punten zeker niet cadeau zouden krijgen. Aan Eastermar-zijde misten de gebroeders Heidbuurt vanwege een wintersportvakantie en was er versterking van Jille van der Wal en Jelmer Tillema.

Het was knap van de mannen van UDIROS dat ze de eerste helft wisten te voorkomen dat de Eastermarders in hun spelritme kwamen. Na een moeizame start kwam Eastermar in de 15e minuut toch op 1-0 voorsprong. Sijtse Nijboer gaf een scherp aangesneden voorzet op Jille van der Wal. Hoewel Jille de bal niet raakte, zette hij de keeper wel op het verkeerde been. Daardoor vloog de voorzet van Sijtse zo binnen. Eastermar kon hier echter maar kort van genieten, omdat UDIROS-spits Bas Leenstra 10 minuten later slim voor zijn verdediger kwam en zich na licht contact liet vallen in het zestienmetergebied. De scheidsrechter vond het een strafschop waard en deze werd door Leenstra keurig binnengeschoten: 1-1. Dat was ook de ruststand.

Na de pauze werd Eastermar beter in balbezit en gaven ze goed druk op de tegenstander. Een ‘lucky goal’ in de 58eminuut zorgde voor een omslag in de wedstrijd. Een voorzet van Jurre Jan Venema kwam niet goed voor, maar vloog tot ieders verbazing wel de kruising in.

Een kwartier later was het weer raak. De voor Jurryt Jonkman ingevallen Jurre Dam gaf de bal over de rechterkant goed mee aan Willem Veenstra. Deze nam de bal mee en zette voor op Jelle van der Bij. Hoewel Jelle de bal niet geweldig raakte, was zijn schot voldoende voor de 3-1.

De kers op de taart was de 4-1 met dank aan de uitstekend ingevallen debutant Jelmer Tillema. Hij kopte een voorzet goed terug op Jurre Jan Venema, die rustig binnentikte.

87691DE8-EFD2-4A46-AD3B-587FD8DABC50.jpeg

Na het lezen van de ‘Warming-up amateurvoetbal’ in de Leeuwarder Courant van 27 januari bent u natuurlijk benieuwd naar de weggevallen typering van trainer Klaas Zandberg voor Jurre Jan: ‘timide, meer op de achtergrond dan zijn broer Rindert, maar ook niet te beroerd om zijn mening te geven.’ In deze wedstrijd tegen UDIROS was er een hoofdrol voor Jurre Jan weggelegd! Ook aanvoerder Sijtse Nijboer verdient een compliment voor zijn tomeloze inzet. Komende zaterdag wacht de return tegen nummer vier ASC ’75. Eastermar speelt om 14:30 opnieuw thuis.