Wedstrijdverslag: VV Eastermar wint van Harkema Opeinde!

13 november 2023 8:45

Afgelopen zaterdag was het feest op sportpark ‘De Bosk’ in Harkema. Harkemase Boys won met 3-1 van DOVO en pakte zelfs de periodetitel nadat directe concurrent IJsselmeervogels had verloren. Op het naastgelegen veld wist Harkema-Opeinde de winst van VV Eastermar te beperken tot 0-4. Dat laatste klinkt misschien cynisch, maar ‘beperkt verliezen’ leek deze wedstrijd de inzet van Harkema-Opeinde te zijn. Het kon Eastermar niet deren. Natuurlijk hadden de mannen van Klaas & Wybe graag wat meer doelpunten gemaakt, maar ook bij hen was het feest. Ze hadden een jarige Jurryt Jonkman in hun midden en zowel Rottevalle als Noordbergum hebben dit weekend punten laten liggen.

Terug naar de wedstrijd. Bij het betreden van het veld werd de opstelling van beide teams omgeroepen. Bij Harkema-Opeinde viel één naam op, die van Kees Schotanus. Dat was toch niet ‘ús Kees’, jarenlang dé spits van VV Eastermar en topscorer aller tijden met 215 competitiedoelpunten? Het was wel ‘ús Kees’, inmiddels verhuisd naar Harkema, speler van verschillende seniorenteams en voor de gelegenheid ‘van stal’ gehaald door trainer Jacob Russchen. Kees noemde bij zijn afscheid van VV Eastermar Willem Veenstra als mogelijke troonopvolger. De tijd zal het leren.

Het veld in Harkema was goed bespeelbaar en het weer was aangenaam, ook al had Eastermar in de eerste helft wel last van de laagstaande zon. Keeper Max Dam kreeg een pet toegeschoven en kon zich daarna achter die pet verschuilen, omdat hij nauwelijks in actie hoefde te komen. De meeste ballen van Harkema-Opeinde zouden op het middenveld stranden. Scheidsrechter Westerloo leek aan het begin van de wedstrijd een paar piketpaaltjes te willen slaan. Zodoende werd er de eerste twintig minuten veel gefloten én gevlagd door de assistent-scheidsrechter van Harkema-Opeinde. Op zijn aanwijzen werd het eerste doelpunt aan Eastermar-zijdeafgekeurd. Eastermar raakt er bijna aan gewend, omdat dat dit seizoen al vaker is gebeurd. Vorige week overkwam het Menno nog, dit keer was verdediger Pieter Tjoelker de sigaar.

Het was uiteindelijk Jelle van der Bij, die de gasten in de 25e minuutop 0-1 voorsprong zette door een bal geweldig in de kruising te rammen. Tien minuten later was het Jille van der Wal die de 0-2 maakte, na goed drukzetten van Eastermar. Jille is een van de hardwerkende spelers die deze middag het verschil maakten. Hij had in de 65e minuut een vooruitziende blik, zag Willem Veenstra vrij staan en gaf een lange bal voor over de verdedigers heen, precies voor de voeten van Willem. Die aarzelde geen moment en schoot goed binnen. Twintig minuten later riep de ingevallen Harm Tseard Heidbuurt om de bal op de rand van de zestienmeter. Willem trok de bal terug en Harm liet de keeper kansloos door de bal knap binnen te schieten.

Terugkijkend was het een ietwat lauwe wedstrijd. Bij VV Eastermar ontbrak het tempo dat eerdere wedstrijden zo leuk maakte om te zien. De spelers hebben zich mogelijk aangepast aan de speelwijze van Harkema-Opeinde, of hebben hun krachten gespaard voor de komende topper tegen Friese Boys. Als Kees Schotanus nog was ingebracht had dat mogelijk voor nog wat vuurwerk gezorgd, maar Kees werd ‘gespaard’. Lichtpuntje aan Eastermar-zijde was de invalbeurt van Johannes Couperus aan het einde van de wedstrijd. Hopelijk is zijn blessure gauw verleden tijd.

Komende zaterdag komt Friese Boys op bezoek in Eastermar. De wedstrijd begint om 14.30 uur. De vereniging uit Kollumerzwaag maakte deze week bekend dat de samenwerking met trainer Ayelt van Zuiden uit Balk met minimaal een jaar is verlengd. Na de verliespartijen tegen Noordbergum en Boornbergum zal Friese Boysalles op alles zetten voor een terugkeer in de top-drie van 4C.