VV Eastermar en VV Dokkum verdelen de buit: 2-2

28 november 2023 18:30

Het Jumbo Voetbaltheater in Dokkum vormde zaterdag 25 november het decor van de voetbalwedstrijd VV Dokkum-VV Eastermar. Ondanks het uitstapje van de 35+ naar Bremen en de intocht van Sinterklaas in Eastermar, was een groot aantal supporters naar Dokkum afgereisd. Vanwege de lichte motregen zochten de meesten een plekje op de overdekte Jumbo-tribune. De wedstrijd begon met een ludieke opening, waarbij Sinterklaas optrad als pupil van de week, aangemoedigd door drie Pieten.

De verslaggever van VV Dokkum trekt in haar/zijn verslag hard van leer tegen de Dokkumer defensie en geeft aan dat de Eastermarder ‘voorwaartsen’ slechts twee van deze fouten hebben afgestraft. Het klopt dat Eastermar met 2-5 had kunnen winnen als de drie‘voorwaartsen’ Willem Veenstra, Jille van der Wal en Jelle van derBij elk hun kans hadden verzilverd. Is het gelijkspel dan eigen schuld, dikke bult? In zekere zin wel, maar deze verslaggever heeft het gevoel dat het verloop van de wedstrijd, en daarmee de eindstand, mede werd bepaald door de verstandhoudingtussen de scheidsrechter en VV Eastermar. Het liep gewoon niet lekker en dat resulteerde in maar liefst 6 gele kaarten. Wat een contrast met eerdere wedstrijden en vorig seizoen! De Centrale Organisatie van Voetbal Scheidsrechters (COVS) Drachten en omstreken maakte maandag 27 november namelijk bekend dat Eastermar op de derde plaats staat van de FairPlay-lijst 2022/2023.

VV Dokkum heeft de wedstrijd op beeld vastgelegd en misschien is het wel een goed idee om deze opname tijdens de winterstop een keer terug te zien in aanwezigheid van de scheidsrechter, assistent-scheidsrechters en trainers/coaches. Dat zal aan de uitkomst van deze wedstrijd niets meer veranderen, maar het kan over en weer wel verhelderend werken.

Komende zaterdag geniet Eastermar van een vrij (Sinterklaas)weekend en 9 december volgt dan de laatste wedstrijd van 2023: uit tegen VV Anjum.