Wedstrijdverslag VV Anjum - VV Eastermar

9 december 2023 16:45

Wie zaterdagavond 9 december RTL Nieuws heeft gezien, werd verrast door een weerfoto van Tim Zijlstra met een impressie van de wedstrijd VV Anjum – VV Eastermar. De foto gaf een ietwat vertekend beeld: het waterige zonnetje was in werkelijkheid een lichtmast, de strakke grasmat was een knollenveld en de vele paraplu’s verraadden de rest. Voor de Eastermarders was het afzien, vooral ook omdat VV Anjum een ‘fysieke’ ploeg is. Na de openingswedstrijd tegen VV Rottevalle, waarin drie spelers van Eastermar geblesseerd raakten, hebben de Broekophâlders echter wel geleerd om aanvallen te ontwijken. Sindsdien hippen en springen ze dat het een lieve lust is. Het mooie was dat de scheidsrechter van afgelopen zaterdag daar oog voor had. Toen een speler van Anjum werd afgefloten en verontwaardigd riep: ‘Maar ik heb ‘m niet eens geraakt’, was het antwoord: ‘Nee, maar dat was wel je bedoeling.’

VV Anjum en VV Eastermar zijn allebei nieuw in de vierde klasse C: Anjum is gedegradeerd (samen met Rottevalle en Veenwouden)en Eastermar is gepromoveerd (samen met Boornbergum en Noordbergum). Daar waar Rottevalle en Veenwouden met Eastermar in de top-drie staan, bungelt Anjum onderaan met Harkema Opeinde en Ropta Boys. Er stond deze laatste wedstrijd van 2023 dus nog heel wat op het spel: voor Eastermar gloort de eerste periodetitel en voor Anjum dreigt het degradatiespook.

De wedstrijd leek wel wat op die van twee weken geleden tegen VV Dokkum. Eastermar was duidelijk de betere ploeg en het grootste deel van de wedstrijd werd op de helft van Anjum gespeeld. De Eastermarder aanvallers lieten echter ook deze wedstrijd een paarflinke kansen liggen. Daarnaast kwamen zij keeper Lieuwe van Dijk een paar keer tegen op hun weg. Zoals we deze competitie al vaker hebben gezien, had de tegenstander aan een enkele kans genoeg. In de openingsfase kwam Eastermar nog goed weg toen een fraai schot van Rikus van der Meulen de binnenkant van de paal raakte en terug het veld in ging. Vlak voor rust was het echter wel raak en scoorde Yorrick Elzinga vanuit een corner, terwijl trainer Klaas Zandberg van tevoren nog zo had gezegd dat juist daar de kracht van Anjum ligt. Hoewel Eastermar dus de betere ploeg was, was de ruststand opnieuw 1-0 en dat smaakte bitter. Ook de supporters stapten met een vervelend gevoel de feestelijk aangeklede kantine binnen, waargetrakteerd werd op warme chocolademelk, glühwein en kerstkransjes.

In de tweede helft duurde het nog ongeveer tien minuten, voordat het eerste Eastermarder doelpunt een feit was. Sijtse Nijboer scoorde op prachtige wijze, vanuit een vrije trap, de gelijkmaker. De relatie tussen VV Anjum en de scheidsrechter was ondertussen wat bekoeld. Waar VV Eastermar twee weken geleden 6 gele kaartenincasseerde, kon Anjum er deze wedstrijd 6 bijschrijven, voornamelijk praatkaarten. Gerrit Dijkstra moest het veld in de 57eminuut na twee keer geel verlaten. Wie dacht dat het daarna, met elf tegen tien, een makkie was voor Eastermar, had het bij het verkeerde eind. Het bleef zwoegen, waarbij met name Jelte Heidbuurt, Rindert Venema en Jille van der Wal zich ‘de boksen uit de broek hebben gevochten. Het was ook Rindert die in de 64eminuut voor de bevrijdende 1-2 zorgde na een assist van Pieter Tjoelker. Zo gaf de ene back voor en tikte de andere gemakkelijk binnen. VV Anjum gaf echter nog niet op en dat leverde een zeer spannende slotfase op, waarin Peke Ritsma met verve zijn debuut maakte. Even leek het erop dat ook deze wedstrijd, net als tegen VV Dokkum, in 2-2 zou eindigen. Johan Boersma scoorde in de 88eminuut namelijk de gelijkmaker, maar dit doelpunt werd afgekeurdvanwege een vermeende overtreding op Stefan Brouwer. Daarna klonk vrij snel het eindsignaal. Hoewel Eastermar, over de hele wedstrijd gezien, de drie punten heeft verdiend, baalden de spelers en supporters van Anjum natuurlijk als een stekker. Dat zorgde voor een ingetogen reactie bij Eastermar. Eenmaal thuis was het echter feest, want VV Eastermar heeft een geweldig 2023 achter de rug: kampioen in 5C, in de beker strijdend ten onder tegen ONS Sneek en nu als debutant ‘Herbstmeister’ in 4C. Nu eerst vijf weken rusten dan volgt op 20 januari a.s. de eerste competitiewedstrijd van 2024 tegen Ropta Boys (gelukkig in Eastermar). Bij de return tegen Anjum in mei schijnt hopelijk het zonnetje.

RK.

IMG_7880.jpeg