Wedstrijdverslag: Eastermar is Rottevalle opnieuw de baas (4-1)

4 februari 2024 23:00

Wat zou het amateurvoetbal zijn zonder derby’s? Hoewel bijna elke wedstrijd in 4C een belevenis is, zijn de wedstrijden tegen de omliggende dorpen het mooist. Afgelopen zaterdag stond de return tegen Rottevalle op het programma, dit keer in Eastermar. Rottevalle is de enige vereniging in 4C met een kunstgrasveld en de grote vraag is in hoeverre ze daar voor- en/of nadeel van hebben. Feit is wel dat Rottevalle de eerste competitiehelft thuis maar een keer heeft verloren en dat was met 2-3 van Eastermar.

Voor de blauw-gelen geldt dat ze liever op ‘gewoon gras’ spelen en mogelijk maakte dat gisteren het verschil. Terwijl Eastermar ruim vier maanden geleden nog een flinke kluif aan Rottevalle had (zeker de eerste helft), ging het nu een stuk makkelijker. Toch viel het eerste doelpunt pas in de 25e minuut. Na een overtreding op Wessel Tillema kreeg Eastermar een vrije trap, die werd genomen doorSijtse Nijboer. De bal werd aanvankelijk weggekopt, maar Sijtse’s zwager, Dirk de Vries, kon niet voorkomen dat Menno Dijkstra daarna alsnog scoorde 1-0. Een kwartier later kreeg Willem Veenstra een prachtige steekpass van Knelis Kootstra en rondde deze uitstekend af: 2-0. Zo werd met een voorsprong de kantine opgezocht.

Er wordt wel eens gevraagd wat de kracht van het huidige Eastermar is. Dat is een goede lichting jeugdspelers, aangevuld met ervaren oudgedienden, en de bijna professionele begeleiding van Klaas en Wybe. Twee opvallende eigenschappen: de spelers houden over het algemeen het hoofd koel en gunnen elkaar wat. Dat ondervond ook Peke Ritsma, de nieuwste loot aan de stam. Hij heeft een paar jaar bij de jeugd van Harkemase Boys gevoetbald en is dit seizoen teruggekeerd naar Eastermar. Hij nam aan het einde van de tweede helft de plaats in van de zeer hardwerkende Wessel. Peke stond nog maar net binnen de lijnen toen hij z’n teamgenoot Jille van der Wal te hulp wilde schieten. Jille had een vervelende overtreding gemaakt op Jacco Bekkema, die daarop erg verhit reageerde. Jille stuurde Peke terug en liet de beslissing over aan de scheidsrechter, die Bekkema met een rode kaart wegstuurde. ToenWillem even later de kans had om zijn tweede doelpunt te maken, zag hij dat Peke er nog beter voor stond en besloot hij de bal af te geven. Peke schoot foutloos binnen: 3-0. Rottevalle kwam in de 87eminuut nog even terug met een doelpunt van Sybren Dam (1-3), maar werd in blessuretijd afgetroefd doordat Menno Dijkstra de bal gunde aan Willem die simpel binnen kon tikken: 4-1. Het mooie van een derby is ook dat de teams niet in hun eigen kantine eindigen, maar de wedstrijd gezamenlijk afsluiten, dit keer in eetcafé ’t Breed.

Eastermar heeft door deze wedstrijd te winnen enige afstand genomen van Rottevalle. VV Noordbergum en VV Dokkum zijn nu de directe concurrenten. Als de regen niet te veel roet in het eten gooit, wacht komende zaterdag de return in en tegen Noordbergum. Twee jaar geleden ging Eastermar nog met een Calimero-gevoel die kant op, maar dat gevoel is inmiddels weg. Het is maar net hoe het dubbeltje zaterdag rolt en wie na afloop voorop mag lopen in de polonaise met Grutte Geart.

RK.

IMG_0479.jpeg