Wedstrijdverslag: VV Eastermar verliest zespunter in en tegen Noordbergum met 2-0

12 februari 2024 12:45

‘Op Super Saturday is de vorm van de dag bepalend’, schreef de Leeuwarder Courant afgelopen vrijdag. De zin sloeg weliswaar op de derde klasse A, maar het had ook over 4C kunnen gaan, waar niet alleen de kraker VV Noordbergum-VV Eastermar op het programma stond, maar ook de nummers drie tot en met zes het tegen elkaar moesten opnemen.

Volgens het programmaboekje zou Noordbergum ‘zich niet uit de tent laten lokken door zich weer een rode kaart te laten aansmeren en moest de ploeg winnen om de spanning in 4C erin te houden.’Noordbergum voegde de daad bij het woord en zat er de eerste helftbovenop. De tactiek leek aanvankelijk te zijn: een overtreding aan Eastermar-zijde uitlokken en daarna met veel bombarie verhaal halen bij de scheids. Sijtse Nijboer en Menno Dijkstra moesten dat inderdaad met een gele kaart bekopen, maar daarna liet de heer Achttien zich niet langer op het verkeerde been zetten en keerde de rust weer. De eerlijkheid gebiedt trouwens te zeggen datNoordbergum niet alleen verbaal, maar ook voetballend de overhand had. Dat vertaalde zich in de 25e minuut in een goed doelpunt van Arnold Herder, nadat Rinor Zejnullahu drie spelers van Eastermar wist te omzeilen.

Een kleine tien minuten was het alweer raak toen Tarik Bourakbaeen voorzet binnentikte.

Het was aan de verdediging en met name keeper Max Dam te danken dat de ruststand beperkt bleef tot 2-0.

IMG_7270.jpeg

Na de pauze deed Noordbergum een stapje terug en waren beide ploegen redelijk aan elkaar gewaagd. Het lukte Eastermar echter niet om tot scoren te komen. Menno Dijkstra had nog de beste kans op de aansluitingstreffer, maar schoot deze net naast. Andere doelpogingen gingen over en naast het doel, of belandden in de handen van Albert Kobus, die net als Max Dam goed in vorm was. Daardoor bleef het 2-0 en kon Noordbergum de drie punten bijschrijven, terwijl Eastermar die zo graag mee naar huis had willen nemen. Het is nu vooral zaak om van deze wedstrijd te leren.Voor een paar Eastermarders gold dat ze zich, ondanks de twee eerder gewonnen wedstrijden, toch lieten imponeren door de spelers van Noordbergum. Daarnaast werd door de stuurlui aan de kant opgemerkt dat Eastermar gedurende de tweede helft misschien wat meer ‘de lange bal’ had moeten spelen en de strakke opbouw, normaal gesproken de kracht van het team, had moeten loslaten.

Komende zaterdag vindt de inhaalwedstrijd tegen Ropta Boys plaats. Ropta Boys is weliswaar de rode lantaarndrager in 4C, maar wist vorige week zaterdag Noordbergum wel op achterstand te zetten! Kortom, de ploeg mag niet worden onderschat en dat doen we dan ook niet.

De wedstrijd begint om 14.30 uur op Sportpark Burgerkamp. Graag tot dan.