Wedstrijdverslag: VV Eastermar wint met 4-3 van Ropta Boys, maar het ging niet vanzelf.

19 februari 2024 8:00

Zaterdag 17 februari kwam hekkensluiter Ropta Boys op bezoek bij koploper Eastermar. In het programmaboekje stond dat wedstrijden tussen de nummer 1 en de nummer laatst altijd voor veel spanning en sensatie zorgen. Dat was zaterdagmiddag zeker het geval. De bezoekers kregen waar voor hun geld.

Waar Jan Bandstra van Ropta Boys twee weken geleden VV Noordbergum in de 23e minuut op achterstand zette, liet hij VV Eastermar al in de 1e minuut schrikken. Hij gaf de bal voor en een verdediger van Eastermarder raakte de bal ongelukkig aan met de punt van zijn schoen, waardoor deze over de doellijn ging. Eastermar probeerde deze snelle achterstand zo gauw mogelijk weg te werken, maar doelpogingen van Willem, Jelte en Jille gingen helaas naast en over. Daarna werd het onverwacht 0-2 door een vrije trap van Anco Dijkstra, die keeper Max Dam letterlijk het nakijken gaf. Gelukkig maakte Harm Tseard Heidbuurt even later vanaf zo’n 25 meter een prachtige aansluitingstreffer door de bal strak in de kruising te jagen. Eastermar wilde koste wat kost met 2-2 de rust ingaan en dat slaagde dankzij Jurre Dam. Menno Dijkstra gaf in de 44e minuut een lange bal op Jille van der Wal, die vervolgens Jurre goed bediende in het zestienmetergebied.

IMG_0560.jpeg

Zowel spelers als supporters zochten opgeruimd de kleedkamer en kantine op, vertrouwend op een goede afloop. Na rust werdEastermar eerst een handje geholpen door Ropta Boys via een eigen doelpunt in de 60e minuut. Een kwartier later leek Jelmer Dijkstra de wedstrijd in het voordeel van Eastermar te beslissen door de 4-2 te scoren. Hij schoot de bal goed in de korte hoek, waarmee hij de keeper verraste. Ropta Boys gaf de strijd echter nog niet op enkwam terug tot 4-3 via een mooi doelpunt van André Turkstra. Dat resulteerde in tien spannende laatste minuten. De opluchting aan Eastermar-zijde was dan ook groot toen het eindsignaal klonk: toch drie punten op zak, dankzij doelpuntenmakers Harm Tseard, Jurre en Jelmer. De Eastermarders aan de kant toonden zich verbaasd dat Ropta Boys met 4 punten onderaan staat in 4C. Op basis van wat het team in Eastermar liet zien, ziet de tweede competitiehelft er rooskleuriger uit.

Eastermar heeft nu een weekje rust en ontvangt op zaterdag 2 maart V en V ’68 uit Garyp voor een heuse derby.