Wedstrijdverslag: VV Eastermar wint de ‘Slach om Sumar’ met 4-1 van V en V ’68

4 maart 2024 6:45

Na een weekje rust vond zaterdag 2 maart de derby tegen V en V ’68 uit Garyp plaats. Deze wedstrijd werd door de makers van het programmaboekje de ‘Slach om Sumar’ genoemd, waarbij de verliezer Sumar zou krijgen. Net als in oktober in Garyp waren de programmaboekjes al ruim voor de start van de wedstrijd uitverkocht.
De toeschouwers zagen een matige wedstrijd, waarin de gasten met name Eastermar vonden tegenvallen. Na 15 wedstrijden lijkt het patroon te zijn dat Eastermar eerst op achterstand komt, zich daarna terugvecht tot gelijke stand en er in de tweede helft met de winst vandoor gaat.
Bij de tegenstanders ontstaat daardoor het gevoel dat ze minimaal 1 punt hadden verdiend en zelfs hadden kunnen winnen, als….. Zo zal het V en V’68 ook zijn vergaan.

De gasten kwamen na amper een kwartier spelen al op voorsprong door een mooie goal van Berend Wijmenga. Het had daarna ookzomaar 0-2 of zelfs 0-3 kunnen staan, als de aanvallers van V en V’68 wat scherper waren geweest. Keeper Max Dam van Eastermar had ook een paar goede reddingen.

Uiteindelijk maakte Menno Dijkstra in de 35e minuut de gelijkmaker. De scheidsrechter had Eastermar een penalty toebedeeld na een overtreding op Jille van der Wal. Deze penalty werd betwist door Garyp, terwijl Eastermar van mening was dat de scheids al eerder een penalty aan de blauw-gelen had moeten geven. Hoewel Eastermar de betere ploeg was, bleven de doelpunten aanvankelijk uit. Het spel was niet altijd even nauwkeurig. Met een ruststand van 1-1 werd de kleedkamer opgezocht.

In de tweede helft had Eastermar wat meer overwicht. Toch kwam de bevrijdende 2-1 pas in de 65e minuut. Jelle van der Bij bleef koel,toen hij alleen op de keeper afkwam, na een goede steekpass van Menno. Na dit doelpunt werd hij meteen gewisseld en kwam zijn broertje Bram in het veld.

Eastermar realiseerde zich dat een voorsprong van 2-1 te mager was met nog bijna een half uur voor de boeg. De 2-2 kwam ook een paar keer akelig dichtbij, maar de gelijkmaker van Garyp bleef uit, mede dankzij invaller Stefan Brouwer en keeper Max Dam. De wedstrijd leek beslist toen Willem Veenstra in de 82e minuut de 3-1 maakte.Hij plukte een goede voorzet van Jille in één keer uit de lucht. De kers op de taart was een tweede penalty, die opnieuw goed werd genomen door Menno. Daarmee werd het 4-1 en dat was tevens de eindstand. De uitslag kwam redelijk overeen met de 0-4 van vijf maanden geleden.

IMG_7432.jpeg

Komende zaterdag reist Eastermar af naar Boornbergum, om daarde concullega’s van vorig seizoen op te zoeken. SC Boornbergum ’80 heeft zaterdag een flink ‘pak slaag’ van VV Noordbergum gekregen en zal deze nederlaag willen vergeten door van Eastermar te winnen. Eastermar daarentegen bewaart slechte herinneringen aan de laatste uitwedstrijd in Boornbergum, waar een 2-1 verlies tot uitstel van het kampioensfeest in 5C leidde. Kortom, beide ploegen hebben zaterdag wat recht te zetten.