Wedstrijdverslag: VV Eastermar laat SC Boornbergum ’80 met lege handen achter: 1-3

11 maart 2024 10:30

Wat trainer Klaas Zandberg betreft mag dit verslag van de uitwedstrijd tegen SC Boornbergum ’80 op 9 maart jl. beperkt blijven tot één zin: VV Eastermar heeft met 3-1 gewonnen, dankzij doelpunten van Jelle van der Bij, Menno Dijkstra (penalty) en Willem Veenstra. Hij baalt van het onvermogen van zijn ploeg om te profiteren van de luxepositie van elf tegen tien, nadat een speler van Boornbergum in de 28e minuut het veld moest verlaten met een rode praatkaart (twee keer geel).

Het was prachtig voetbalweer zaterdagmiddag. Een groot aantal supporters van VV Eastermar was naar sportpark De Kampslach in Boornbergum getogen. Het riep herinneringen op aan de uitwedstrijd van bijna een jaar geleden, waarin beide teams met elkaar in een titelstrijd waren verwikkeld. Eastermar verloor toen met 2-1. De makers van het programmaboekje noemden dat een ‘mooie stunt van de mannen in het groen’. Eastermar werd uiteindelijk toch kampioen in 5C en Boornbergum promoveerde via de nacompetitie naar de vierde klasse. De ploeg is na de winterstop afgedaald naar een 8e plaats en wilde graag opnieuw stunten. Die stunt bleef echter uit.

De eerste tien minuten waren beide teams redelijk aan elkaar gewaagd. In de 14e minuut profiteerde Boornbergum van een gebrek aan communicatie binnen de blauw-gele brigade.

Lesley van Loon aarzelde niet en schoot makkelijk binnen. Eastermar stond, zoals wel vaker dit seizoen, alweer achter voordat de wedstrijd goed en wel begonnen was. Ditmaal duurde het echtermaar twee minuten voordat de gelijkmaker viel: Jelle van der Bijschoot binnen na een voorzet van Jelmer Dijkstra, waarbij de achterste linie van Boornbergum er niet goed uitzag. Daarna sukkelde de wedstrijd weer tien minuten door, totdat er een overtreding werd gemaakt op Willem Veenstra na een boogbal van Menno Dijkstra over de verdediging van Boornbergum. De scheidsrechter vond dat een penalty waard, maar daar dachten despelers en supporters van Boornbergum anders over. Terwijl Willem werd behandeld door zijn leider Wybe Hogendorp ging de aandacht van Boornbergum uit naar de scheidsrechter. Die was daar niet van gediend en stuurde Joey Vermaning het veld uit en riep de aanvoerder van Boornbergum op om de rust te bewaren. Menno Dijkstra liet zich door alle tumult niet van de wijs brengen en schoot de penalty beheerst binnen: 1-2. De wedstrijd werd, vlak voor de rust, beslist nadat Menno een prachtige steekpass op Willem gaf. Opvallend was dat Willem, onderweg naar de goal, de assistent-scheidsrechter van Boornbergum luid en duidelijk toeriep dat er geen sprake was van buitenspel. Een reactie op veel eerdere wedstrijden, waarin grensrechters van tegenstanders naar zijn mening vaak onterecht vlaggen. De bank en staf waren hier niet blij mee en vonden hij zich het spel moest concentreren. Gelukkig werd het een doelpunt en dat bracht de ruststand op 1-3.

Achteraf gezien had dat ook het einde van de wedstrijd kunnen zijn, want in de tweede helft lieten beide teams weinig zien. Boornbergum hield zich, na een waarschuwing van de scheidsechter in de rust, gedeisd en Eastermar was gemakzuchtig. Daardoor bleven extra doelpunten uit, doelpunten die nog wel eens hard nodig kunnen zijn in de huidige titelstrijd. Directe concurrent Noordbergum heeft een week eerder immers met 9-0 van Boornbergum gewonnen. Alleen de panna van Jille van der Wal door de benen van Lesley van Loon is eigenlijk nog het noemen waard.

Het mooiste moment van de dag kwam na de wedstrijd in de kantine van Boornbergum. De spelers van Eastermar zaten bij elkaar in een kring, de ogen op de telefoon gericht, terwijl Jelmer Tillema met oud-teamgenoot Jurre-Jan Venema aan het bellen was. Ineens klonk er gejuich: Drogeham had met 3-2 van Noordbergum gewonnen!

Komende zaterdag is VIOD Driesum te gast. De uitwedstrijd op 28 oktober eindigde met een nipte overwinning voor Eastermar en drie rode kaarten voor VIOD. We hopen van beide kanten op een sportief tweede treffen. De wedstrijd begint om 14.30 uur in Eastermar.