Wedstrijdverslag: VV Eastermar wint thuis opnieuw met 4-1, nu van VIOD Driezum

18 maart 2024 0:45

VV Eastermar heeft na de winterstop vier thuiswedstrijden gespeeld. Hiervan werden drie wedstrijden met 4-1 gewonnen: van Rottevalle, V en V ’68 en afgelopen zaterdag van VIOD Driezum. Tegen Ropta Boys stond de teller ook op vier doelpunten voor, maar was het aantal tegendoelpunten drie.

Op verzoek van Eastermar begon de wedstrijd tegen VIOD een half uurtje later dan gewoonlijk. Het mooie hiervan was dat in de tweede helft de einduitslagen in 4C binnenstroomden en daar zaten opnieuw een paar verrassingen bij. Dokkum lijkt de weg kwijt (aldus de verslaggever van Dokkum) en Anjum schoot uit de slof tegen Veenwouden.

Na de uitwedstrijd tegen VIOD op 28 oktober was menig speler en supporter van Eastermar benieuwd wat deze wedstrijd zou brengen. VIOD voelde zich destijds benadeeld door de scheidsrechter, die de winnende goal van Willem Veenstra in de 96e minuut goedkeurde en daarmee de grensrechter negeerde. Mogelijk was om die reden maar een klein groepje supporters van VIOD meegereisd naar Eastermar.

De return was een wedstrijd met twee gezichten. In de eerste helft waren beide teams aan elkaar gewaagd. Wiebe de Boer, verslaggever van RTV-NOF, had het aantal doelpogingen geturfd: vier voor Eastermar en zeven voor VIOD. Al deze pogingen leidden tot slechts één doelpunt: verdediger Pieter Tjoelker scoorde in de 13e minuut voor Eastermar na een assist van Harm Tseard Heidbuurt.

Vlak na de rust moest Eastermar een tegendoelpunt incasseren en wat voor doelpunt. Erik van der Veen schoot de bal vanaf de achterlijn geweldig in de kruising. Erik staat niet voor niks, samen met Tarik Bourakba van Noordbergum, op de tweede plaats van de topscorerslijst in 4C met in totaal 14 doelpunten.

In het laatste half uur van de wedstrijd pakte Eastermar de leiding en dat resulteerde in drie doelpunten:

- Menno Dijkstra maakte in de 65e minuut de 2-1 op aangeven van zijn oudere broer Jelmer.
- Zo’n vijf minuten later scoorde Jelle van der Bij de 3-1 na een voorzet van Willem Veenstra. Het vermelden waard is dat Jelle nu drie wedstrijden oprij heeft gescoord.
- In de 84e minuut gooide Willem de wedstrijd op slot door de 4-1 bekeken binnen te schieten.

ve38.jpeg

Tussendoor scoorde VIOD ook nog een keer, maar dat doelpunt werd afgekeurd, tot grote verontwaardiging van de gasten. Eastermar vindt echter dat VIOD over de hele wedstrijd gezien niets te klagen heeft. Zo reageerde de scheidsrechter vrij mild op het fysieke spel van VIOD, wat erin resulteerde dat een speler van Eastermar geblesseerd het veld moest verlaten. Gelukkig beschikteE Eastermar over topfitte invallers.

Komende zaterdag staat de return tegen Drogeham op het programma. De wedstrijd in november was een lust voor het oog. Drogeham en Eastermar hebben vergelijkbare teams: veel ‘jonge honden’ die van voetbal houden. Drogeham lijkt met een achterstand van 14 punten op Eastermar geen titelkandidaat meer te zijn, maar de ploeg doet nog volop mee voor de tweede periodetitel en/of een derde plaats op de ranglijst. Ook hebben ze, op de openingswedstrijd van dit seizoen tegen VV Dokkum na, al hun thuiswedstrijden gewonnen. Kortom, aan beide kanten zal er veel strijdlust zijn. De wedstrijd begint om 14.30 uur op sportpark It Doltsje in Drogeham.

ve14.jpeg