Wedstrijdverslag: VV Eastermar verliest met 2-0 van effectief Drogeham

26 maart 2024 1:15

De Leeuwarder Courant wijdde er slechts één zinnetje aan: In 4c verloor Eastermar verrassend van Drogeham. De aandacht ging (gelukkig) uit naar de drie koplopers die dit seizoen nog niet eerder hadden verloren, waaronder beker-tegenstander ONS Sneek. Voor Eastermar was het de derde verliespartij, na Friese Boys (1-2) en Noordbergum (2-0). Toch was het ook voor Eastermar een wake-up call. Twee weken geleden waarschuwde trainer Klaas Zandberg al dat de winst van Drogeham op Noordbergum moest worden gezien als een cadeautje dat nog moest worden uitgepakt. Helaas is dit cadeautje zaterdag in de verpakking blijven zitten.

Over de wedstrijd zelf kunnen we kort zijn. Drogeham ging goed van start, domineerde het eerste half uur en stelde doelman Max Dam flink op de proef. Overigens waren niet alle doelpogingen even secuur. Uiteindelijk was het Fedde Donker die in de 34eminuut de 1-0 scoorde.

Daarna kwam Eastermar goed terug en hoewel een doelpunt uitbleef, hielden spelers en supporters vertrouwen in een goede afloop. Na de rust zagen we een sterker Eastermar dat er maar niet in slaagde om de gelijkmaker te scoren. Aan Eastermar-zijde werden weinig kansen gecreëerd en de defensie van Drogeham stond als een huis. Menno Dijkstra wist nog wel een paar keer door te breken, maar zag zijn doelpogingen naast en over het doel verdwijnen. Ook de rode kaart van Jan Douwe Bijlsma (twee keer geel) bood geen soelaas. Sterker nog, vlak daarna nam Drogeham de benen en besliste Nanne Storm de wedstrijd door 2-0 te scoren. Er was één Eastermarder die daarvoor juichte: zijn pake Oane. Het wordt ‘m vergeven.

Drogeham deed dus goede zaken en staat nu vierde op de ranglijst. Dat werd na afloop gevierd met live muziek van Gaatze Bosma. Hoewel Eastermar zonder punten huiswaarts keerde, was trainer Klaas Zandberg na afloop tevreden over wat zijn team, zonder vier vaste basisspelers, had laten zien.

Een compliment voor de invallers! Zoals de verslaggever van Anjum schreef, staat ‘stille zaterdag’ voor de deur, een zaterdag zonder voetbal. Een week later komt Harkema Opeinde op bezoek. Dat wordt een spannende wedstrijd tussen een team dat graag wil promoveren en een ploeg die degradatie wil voorkomen. Van onderschatting mag geen sprake zijn, getuige de recenteoverwinning van buurdorp Sumar (10e plaats) op titelkandidaat ASC ’75 in klasse 5C.

DSC_6963_Original.jpeg