Wedstrijdverslag: VV Eastermar verliest twee dure punten tegen Harkema Opeinde: 2-2

8 april 2024 20:15

Alle ingrediënten voor een prachtige voetbalmiddag waren aanwezig: een derby, schitterend weer en na afloop live muziek met Peter (praten) van Dekken. Het was ook een prachtige voetbalmiddag totdat Kees Schotanus, jarenlang hét boegbeeld van VV Eastermar, in de 82e minuut de gelijkmaker scoorde voor Harkema Opeinde. Aangezien Eastermar er de laatste tien minuten niet meer in slaagde om de drie punten alsnog binnen te harken, was de afloop zuur, heel zuur. Dat het toch nog lang gezellig bleef op sportpark De Burgerkamp was te danken aan de 6-0 overwinning van het tweede elftal op ONB. Ook Harkema Opeinde zal dik tevreden naar huis zijn gegaan.

Voor beide ploegen stond er zaterdagmiddag heel wat op het spel. Harkema Opeinde staat op de 12e plaats in 4C en probeert rechtstreekse degradatie te voorkomen. Eastermar daarentegen is al maandenlang koploper, maar voelt de hete adem van Noordbergumin de nek, zeker na het verlies in en tegen Drogeham twee weken geleden.

De wedstrijd van zaterdag was niet te vergelijken met de uitwedstrijd in Harkema op 11 november vorig jaar. De sfeer was toen een stuk minder prettig en Harkema Opeinde leek die wedstrijd met zo weinig mogelijk tegendoelpunten te willen verliezen. Hoe anders was dat zaterdagmiddag. De ploeg ging meteen na de aftrap de strijd aan met Kees Schotanus voorop. Na pakweg een kwartiernam Eastermar het initiatief over en verplaatste de wedstrijd zich naar de speelhelft van Harkema Opeinde. Dat resulteerde na een half uur in een kopgoal van Johannes Couperus. Achteraf gezien heeft Eastermar in deze fase misschien wel de twee punten laten liggen. De supporters aan de kant zagen volop kansen, maar geen doelpunten.

Na de rust kwam Eastermar vrij snel op 2-0 voorsprong, waarbij Jelmer Dijkstra profiteerde van een keepersfoutje. Het publiek haalde opgelucht adem. Amper tien minuten later kreeg Harkema Opeinde een vrije trap, na een onnodige overtreding. De ingevallen Alex van der Tuin haalde uit en helaas werd deze vrije trap van richting veranderd door een speler van Eastermar. Keeper Max Dam had dat niet zien aankomen en moest een eigen doelpunt incasseren.Harkema Opeinde zag daarna weer mogelijkheden en bond opnieuw de strijd aan. De ploeg profiteerde daarbij van een rommelige fase aan Eastermar-zijde, waarin zowel Jille van der Wal als Jelmer Dijkstra het veld moesten verlaten wegens pijntjes.

Na een enorm ongelukkige situatie voor het doel van Eastermar, deed Kees Schotanus zoals een echte spits betaamt: scoren! De gelijkmaker was een feit. Eastermar was in de slotfase nog hard op weg naar de 3-2, maar Menno Dijkstra kwam daarbij de keeper op zijn weg tegen. De scheidsrechter gaf geen penalty aan Menno(terwijl hem wel degelijk een scoringskans was ontnomen), maar wel een gele kaart aan Bram van der Bij, die te hard op hem zou zijn afgerend. Vlak daarna klonk het eindsignaal en stond er 2-2 op het scorebord. Dat stond gelijk aan vreugde bij Harkema Opeinde en teleurstelling bij Eastermar.

Komende zaterdag staat de uitwedstrijd tegen Friese Boys op het programma. De wedstrijd begint om 14.30 uur op sportpark De Saedkampe in Kollumerzwaag. Dat wordt even omrijden nu de brug bij Schuilenburg eruit ligt. De thuiswedstrijd tegen Friese Boys in november was een kantelpunt: na zeven overwinningen op een rij verloor Eastermar met 1-2. Zaterdag is het tijd voor een nieuwe kanteling. We gaan ervoor!