Wedstrijdverslag: VV Eastermar wint overtuigend van Friese Boys met 0-6

15 april 2024 11:30

Het is altijd riskant om na een belangrijke wedstrijd een teamuitje te plannen. Bij winst kan het een geweldige avond worden, maar na een verliespartij is het een stuk minder gezellig.
Gelukkig had de selectie van VV Eastermar afgelopen zaterdag een superavond in Groningen na de 0-6 overwinning op Friese Boys uit Kollumerzwaag. Wilde Eastermar revanche nemen voor de thuisnederlaag in november (1-2)? Misschien wel, maar Eastermar wilde vooral orde op zaken stellen na de nederlaag van Drogeham (2-0) en het gelijkspel tegen Harkema Opeinde (2-2). Dat kon ook, omdat Klaas en Wybe weer de beschikking hadden over bijna alle basisspelers. Het waren echter de invallers Mike Okkema, Wessel Tillema en Jurjen Tuinstra die het laatste kwartier van de wedstrijd voor vuurwerk zorgden. Dat resulteerde in drie extra doelpunten, zeer welkom voor het doelsaldo.

Over de wedstrijd zelf kunnen we kort zijn. Eastermar zat er vanaf de aftrap bovenop en leek Friese Boys daarmee te overrompelen. Aanvoerder Sijtse Nijboer scoorde in de eerste helft twee keer uit een vrije trap. Vooral zijn tweede schot was genadeloos, nadat hij scheidsrechter Beens er fijntjes op had gewezen dat ‘de muur’ te dichtbij stond. Tussendoor had Nick de Graaf de gelijkmaker kunnen maken, maar dat werd voorkomen door keeper Max Dam. Het toeval wil dat Friese Boys in de gloriejaren een keeper met dezelfde achternaam had: Sipke Dam. Sipke was speciaal voor deze wedstrijd naar Kollumerzwaag getogen en zag ‘zijn’ club jammerlijk verliezen. Aan de kant stonden ook de Eastermarder pake en beppe van FB-speler Pieter van der Zwaag.

Na de rust leek Friese Boys nog even terug te komen, totdat Willem Veenstra de wedstrijd besliste door in de 60e minuut de 0-3 te scoren. De wisseling van de wacht bij zowel Friese Boys als VV Eastermar pakte in het voordeel van de gasten uit. Oneerbiedig gezegd leek het daarna wel prijsschieten. Met name keeper Jelmer Boorsma, die in Eastermar zo goed had gekeept, zal opgelucht zijn geweest toen het eindsignaal klonk.

Tot slot: in de sportcolumn van de LC stelde Sander de Vries zaterdag de vraag in welke Friese plaats de oma van Robin van Persie had gewoond. Dat was niet Birdaard, maar Kollumerzwaag. Blijft over de vraag of Robin tijdens een logeerpartij bij zijn oma ook op de velden van Friese Boys heeft geoefend. Misschien weet FB-verslaggever Hielke de Graaf het antwoord.

Komende zaterdag komt VV Dokkum naar sportpark De Burgerkamp. Ook in dat team een afstammeling uit Eastermar: Jesse Jan Hoekstra. Dokkum staat momenteel op de vijfde plaats en lijkt geen aanspraak meer te kunnen maken op de tweede periodetitel. Beide teams zullen zaterdag, na de 2-2 in november, aan het langste eind willen trekken.