VV Eastermar 3 kampioen! (Met fotoverslag)

14 mei 2023 18:00

Na 15 wedstrijden, 14 overwinningen en 1 gelijkspel is VV Eastermar een kampioen rijker.

Richard Brouwer wist een gebalanceerde selectie samen te stellen. Ervaring, jeugdig enthousiasme, temperament en passie waren steekwoorden die hij aan het begin van dit avontuur op papier knalde. En dan kan het eigelijk ook niet anders dan dat je bovenaan eindigt.

Niet lang was de vraag of ze kampioen werden, het werd snel wanneer. Dit werd nog even uitgesteld door teams die waarschijnlijk niet durfden. Friese Boys durfde het wel aan (waarvoor dank) en dus werd om kwart voor 2 afgetrapt!

Een strakblauwe lucht, kort gemaaid gras, rijk gevulde koelkasten, een jarrecuzzi en twee thuisclubs die een kampioenswedstrijd spelen: alle ingrediënten waren afgelopen zaterdag op sportpark de Burgerkamp te Eastermar aanwezig om er een perfecte dag van te maken. Echter slaagde dit project voor maar 50 procent. Waar het vlaggenschip van de plaatselijke trots door een verliespartij tegen ONB nog even moet wachten op een feestje barste ditzelfde feestje bij 'it fiifde', wat eigenlijk het derde is, wel los.

Het derde stond door een ongeslagen status al mijlenver bovenaan de ranglijst. Slechts 3 puntjes waren er nog nodig om de welbefaamde schaal te mogen tonen aan het aanwezige publiek. Dit had wat speler/coach Richard Brouwer betrof best iets eerder gemogen ware het niet dat de afgelopen weken meerdere tegenstanders het niet aandurfden en om dubieuze redenen de wedstrijd lieten annuleren. Friese Boys 4 was nu wel bereid gevonden de mouwen op te stropen en de strijd aan te gaan. Chapeau hiervoor!

Dit deden de mannen uit Kollumersweach met verve en er werd met name in de eerste helft goed weerstand geboden. Eastermar kwam nog wel op voorsprong door een doelpunt van Rienk Wind die vanuit de kluts de 1-0 tegen de touwen jaagde. De druk was hiermee van de ketel zou je zeggen maar niets was minder waar. Binnen luttele minuten was de stand alweer recht getrokken. De scheidsrechter keurde dit doelpunt eerst af vanwege vermeend buitenspel maar zag zijn keus overruled worden door de grensrechter die resoluut aangaf dat er van buitenspel geen sprake was. Door de eerlijkheid van deze in Eastermarder dienst zijnde vlagger gaat naar het schijnt ook de fairplaybokaal naar de thuisclub.

In de rust kwam de selectie tot de volgende conclusie: VV Eastermar was vooral tegen VV Eastermar te voetballen. Dit was niet heel wijs aangezien 3 punten pakken dan doorgaans lastig is. Er werd hierdoor besloten om wat frisse spelers in te brengen en toch maar weer tegen de tegenstander te gaan voetballen.

Dit was een verstandige keus. Al snel bleek dat Friese Boys niet veel meer in de melk te brokkelen had. Eastermar begon beter te voetballen wat resulteerde in kansen. Al snel werden twee van deze kansen benut door Hendrik Hoekstra.
Eerst ontsnapte hij na een voorzet van Jacob de Vries aan buitenspel en rondde beheerst met zijn linker af en enkele minuten later gebruikte hij zijn lichaam goed en wist hij weer met zijn chocoladebeen te scoren. Zo zorgde Hoekstra er eigenbenig voor dat de stand 3-1 werd.

Vervolgens was het de beurt aan Jacob de Vries om te laten zien dat hij toch kan scoren. Waar hij in eerdere wedstrijden nog wel eens jammerlijk wist te missen in één tegen één situaties hield hij nu zijn hoofd koel en tikte de bal langs de keeper en nog belangrijker: in het doel. 4-1!

Na deze 4-1 was het de beurt aan Henry de Jong om zijn rentree op de Eastermarder velden te maken. Nadat de scheidsrechter genoeg van de Jong zijn kunsten had gezien floot hij voor het eind van de wedstrijd en voor het begin van een middag waar ze het in Eastermar nog lang over zullen hebben.

Een ongekende vreugde explosie vond plaats op het Eastermarder B-Veld. Er werd gezongen, gesprongen, gedanst, geknuffeld, vuurwerk afgestoken, gebadderd en ondergetekende meende zelfs een traantje bij Theo Douwes te zien. Wat een emoties! Een dag om nooit te vergeten!

Helaas wist het eerste van VVE dit kunststukje niet te herhalen. Zij konden andermaal de spanning niet aan en hebben nog 2 matchpoints over. Komende zaterdag trachten zij uit bij Udiros de eerstvolgende hiervan te bemachtigen. Bij winst zijn ook zij kampioen en is het andermaal feest in Eastermar!

Tjalf Jonkman

Cindy Hiemstra maakte foto's.

Klik hier voor de foto’s

502E9C77-7FA2-414C-BCD9-68E81DFD3186.jpeg

5A98148A-DE10-48B9-83A9-9CC1EEC9328B.jpeg