Wedstrijdverslag: Eastermar wint met 0-4 van V en V ‘68

7 oktober 2023 17:30

Een van de leuke kanten van promoveren is de kennismaking met nieuwe tegenstanders. 4C telt dertien teams en daarvan zijn er maar liefst acht relatief onbekend voor de jonge spelers van VV Eastermar, waaronder de tegenstander van afgelopen zaterdag: V. en V. ’68 uit Garyp.

Het was zaterdagmiddag bomvol op en rond Sportpark Garyp, maar dat kwam vooral door een kampioenswedstrijd van de gelijknamige korfbalvereniging. Overigens waren ook de programmaboekjes voor de voetbalwedstrijd al snel uitverkocht. Garyp heeft zich vorig seizoen ternauwernood gehandhaafd in de vierde klasse en de trainer gaf daarna aan dat hij uitkeek naar wedstrijden tegen ploegen uit de directe omgeving. Hij kwam deze middag dus volop aan zijn trekken.

Trainer Klaas Zandberg moest het doen zonder de geblesseerde Jelmer Dijkstra, Harm Tseard Heidbuurt en Wessel Tillema. Zij stonden aan de kant tussen het publiek. Jelte Berend Heidbuurt was wel weer van de partij en ook Jelmer Tillema was mee als reserve.

De wedstrijd kwam aarzelend op gang. Hoewel Eastermar vanaf het begin de betere ploeg was, betaalde zich dat aanvankelijk nog niet in doelpunten uit. Aan het einde van de eerste helft werd de wedstrijd echter in een kwartier beslist. Menno Dijkstra maakte twee prachtige doelpunten: in de 27e minuut scoorde hij koelbloedig na een steekpass van Willem Veenstra en drie minuten later schoot hij een vrije trap fantastisch binnen. Even later was het Willem die, na een mooie hoge voorzet van Jille van der Wal, de keeper verschanste. Ondertussen had Pieter Tjoelker het veld verlaten, omdat hij last van zijn hamstrings had gekregen. Hij werd uitstekend vervangen door Stefan Brouwer. Na een paar wedstrijden valt op dat Eastermar de verdediging steeds beter op orde krijgt en dat ook de invallers hun mannetje staan.

Na de rust kreeg Eastermar met een beter Garyp te maken. De trainer had een aantal jonge spelers ingebracht en menigtoeschouwer vroeg zich af waarom hij niet met deze jongens was gestart. Toch konden ook zij het verschil niet maken. Eastermar brak in de tweede helft nog één keer uit. Rindert Venema, SijtseNijboer en Menno speelden de bal eerst wat rond, waarna Menno de bal op Willem gaf. Die schoot ‘m met z’n linkervoet, rechts voorbij de keeper. Daarna was het gebeurd met de pret. Het mooie samenspel maakte plaats voor lange ballen. Eastermar leek tevreden met vier doelpunten en liet een paar mooie kansen onbenut.Mogelijk werd de energie gespaard voor de komende thuiswedstrijd tegen SC Boornbergum ’80, vorig seizoen de grootste concurrent in 5C. Beide ploegen zijn toen gepromoveerd: Eastermar rechtstreeks en Boornbergum via nacompetitie. Tot nu toe lopen de teams gelijk op: beide door in de beker, beide 9 punten uit 3 wedstrijden én beide gewonnen van VV Noordbergum. Zaterdag 14 oktober worden de degens opnieuw gekruist, ditmaal op sportpark Burgerkamp in Eastermar, ‘s middags om 14.30 uur.