WEDSTRIJDVERSLAG: VV Eastermar strijdend ten onder tegen ONS Sneek.

22 oktober 2023 19:00

Zaterdag 21 oktober vond de eerste knock-out ronde van de Noordelijke districtsbeker plaats. De bekerloting had bepaald dat kersvers vierdeklasser Eastermar het mocht opnemen tegen eersteklasser ONS Sneek. De Eastermarders keken al een paar weken naar deze wedstrijd uit. Wat is er mooier dan een keer tegen een eersteklasser te spelen en dan ook nog thuis. De regenval van afgelopen vrijdag dreigde nog even roet in het eten te gooien, maar zaterdagochtend om 10.00 uur gaf de Eastermarder consul groen licht. Alles liever dan een wedstrijd op kunstgras veertig kilometer verderop.

De opstelling van Eastermar liet deze middag een verrassing zien. Geen Max Dam op goal, maar Nol de Jong. Nol heeft dit seizoen de keeperhandschoenen weer opgepakt en stond vandaag voor de tweede keer bij ‘de selectie’ onder de lat. Zijn eerste wedstrijd, de bekerwedstrijd tegen vierdeklasser Westerkwartier, werd met 8-0 gewonnen. Zaterdag gebeurde het omgekeerde en moest Eastermar 8 doelpunten incasseren. Dat was een hard gelag, zowel voor Nol als voor zijn teamgenoten. Het merendeel van de huidige selectie is niet gewend om te verliezen en zeker niet met zulke cijfers. Toch mag Eastermar trots zijn op het resultaat van vandaag. Hoewel ONS Sneek uiteindelijk de langste adem had en uitblonk in snelheid en effectiviteit, is Eastermar strijdend ten onder gegaan. Het lukte Eastermar om de achterstand tot in de 68e minuut beperkt te houden tot 2-3 en het was mooi om te zien dat ONS de tactiek na de rust had aangepast op Eastermar. Na het vierde doelpunt van ONS was het echter over en uit, de tank was leeg en ONS wist in slechtstwintig minuten tijd nog vier keer te scoren. Hoewel Eastermar dusniet voor een bekerstunt heeft gezorgd, kunnen Klaas en Wybe trots zijn op hun jongens die na afloop onder luid applaus het veld verlieten. Dat applaus was dik verdiend, hoe gek ook na een nederlaag. We feliciteren ONS met de overwinning en wensen hunveel succes toe in de volgende bekerronde. Er was vandaag ook weer pers aanwezig: Marissa de Jong van de Leeuwarder Courant en Hielke de Graaf van RTV NOF. Marissa heeft na afloop met aanvoerder Sijtse Nijboer gesproken en Hielke heeft trainer Klaas Zandberg aan de tand gevoeld. Het is nog wel even leuk om te vermelden dat deze wedstrijd voor Sijtse een weerzien was met twee oud-teamgenoten uit de jeugdopleiding van SC Heerenveen: Nordin Tahboun en Tim ten Voorde.

IMG_9111.jpeg

Volgens een voetbalkenner aan de kant had ONS als eersteklassermet een verschil van minimaal 9 doelpunten moeten winnen: 3 doelpunten per klasse. Het verschil bleef beperkt tot 6 doelpunten. Dat betekent dat ONS in de tweede klasse thuishoort, of Eastermar in de derde….. We gaan liever voor het laatste en doen daar volgende week weer ons stinkende best voor in de vierde klasse. Er wacht een uitwedstrijd tegen VIOD uit Driezum. Na nederlagen in deze bekerronde staan ook de concullega’s SC Boornbergum ‘80, VV Dokkum, Ropta Boys en SC Veenwouden weer met beide benen op de grond. Alleen VV Noordbergum heeft gewonnen van tweedeklasser FC Surhústerfean en dat is wel een felicitatie waard.

IMG_9117.jpeg