Wedstrijdverslag: VV Eastermar wint met 3-1 van VV Drogeham

6 november 2023 8:00

VV Eastermar mocht het zaterdag 4 november opnemen tegen VV Drogeham. Beide ploegen hebben elkaar voor het laatst getroffen tijdens het seizoen 2021/2022, het seizoen waarin Drogeham kampioen werd in 5c en Eastermar met zeven punten minder op de tweede plaats eindigde. Eastermar verloor destijds beide wedstrijden van Drogeham met 2-0/0-2. De supporters waren dan ook benieuwd hoe de kaarten anderhalf jaar later zouden vallen. Ze kwamen ondanks het slechte weer in groten getale naar sportpark Burgerkamp.

Line Atsma had in de Leeuwarden Courant voorspeld dat het energieke Eastermar met 3-1 zou winnen, nu Drogeham het dit seizoen met een smallere selectie moet doen. Haar voorspelling kwam precies uit. Als Eastermar wat minder fanatiek aan latjetrap had gedaan, was het doelpuntenverschil groter geweest. Wilco van der Heide, de trainer van Drogeham, twitterde na afloop: “Vandaag (terecht) verloren van een energiek, taakgericht en bewegelijk VV Eastermar.” Mooie woorden van de ambitieuze trainer, die Drogeham weer op de voetbalkaart heeft gezet.”

Eastermar en Drogeham beschikken beide over een jonge selectie, waarbij de nieuwste aanwinsten van Drogeham nog weer een paar jaar jonger lijken dan die van Eastermar. Aan beide kanten dus geen gebrek aan energie en bewegelijkheid. Waar Eastermar in de meeste wedstrijden een langere adem heeft dan de tegenstander, was dat tegen Drogeham niet het geval. Het verschil zat ‘m vooral in de taakgerichtheid, een van de speerpunten van trainer Klaas Zandberg. Het is mooi om te zien hoe Eastermar zich in de loop der jaren onder leiding van Klaas heeft ontwikkeld.
DSC_6848_Original.jpeg

Na de wedstrijden tegen Rottevalle, SC Boornbergum ’80 en VIOD vonden de Eastermarder supporters dat de jongens inmiddels voldoende hadden laten zien dat ze zich goed kunnen terugvechten vanuit een achterstand. En de winst pas op het allerlaatste moment binnenhalen, zoals tegen Boornbergum in de 90e minuut en tegen VIOD in de 94e minuut, is ook spannend genoeg. Vandaar dat deze week op het wensenlijstje stond: met voorsprong de rust in en de wedstrijd halverwege de tweede helft in eigen voordeel beslissen. De toeschouwers werden op hun wenken bediend, alhoewel ze bijna drie kwartier op het eerste doelpunt moesten wachten. Maar toen kregen ze ook waar voor hun geld: Willem Veenstra kreeg een bal in de diepte en omspeelde de laatste man van Drogeham. Vervolgens schoot hij vanuit een moeilijke hoek raak.

In de tweede helft was het Sijtse Nijboer die in de 65e minuut de voorsprong verdubbelde. Hij mocht een vrije trap nemen en sneed die bal scherp aan bij de 2e paal. Niemand raakte hem meer aan en zo vloog die mooi binnen.

Menno Dijkstra liet in de 72e minuut van zich horen, terwijl even daarvoor een doelpunt van hem was afgekeurd op aangeven van de assistent-scheidsrechter van Drogeham. Nu schoot hij vanaf zo’n 25 meter prachtig raak en daar kon niemand meer iets aan veranderen.

Ongeveer een kwartier voor tijd maakte Drogeham nog een doelpunt uit de omschakeling. Jan Tabak was hierbij het eindstation.

Hoewel in deze verslagen vaak de namen van de doelpuntenmakers worden genoemd, mag VV Eastermar zich na zes wedstrijden koploper in 4c noemen dankzij ‘het hechte collectief’.

Zaterdag 11 november gaat Eastermar op bezoek bij Harkema-Opeinde, een onbekende ploeg met een bekende trainer: Jacob Russchen van voorheen VV Surhuisterveen. Deze laatste ploeg wist het Eastermar een paar keer knap lastig te maken. Eastermar gaat dus goed voorbereid richting Harkema, zeker nu Harkema-Opeinde afgelopen zaterdag de eerste overwinning van het seizoen heeft geboekt tegen VIOD. Een overwinning die vast naar meer smaakt.